Vanavond dacht ik weer eens een loc om te gaan bouwen naar digitaal. ik had nog een motorschild en een decoder liggen. Mijn keus viel op de Fleischmann BR 01 220 omdat ik ook wel eens een tender sleeploc op mijn baan wil hebben rijden.
De loc heb ik enige jaren geleden via marktplaats ergens in Zaandam aangeschaft. Er was in mijn bijzijn ook een stukje proefgereden en de verlichting werkte. Meer hoefde ik niet te weten. Dus het geld gegeven en de loc in een doosje meegekregen en thuis opgeborgen.
Vandaag maar weer eens te voorschijn gehaald. Ik zag dat er geen originele verbinding tussen de loc en de tender meer zat. Dat verbaasde mij omdat dit mij tijdens de koop niet opgevallen was. Maar ja, misschien vergiste ik mij wel want het was al een tijdje geleden dat ik de loc gekocht had (2015 denk ik).
Okay tender van de locomotief gescheiden en open gemaakt, nieuw motorschild en koolborstels geplaatst en eens kijken of de motor wil draaien. Wel gebrom geen beweging. Vreemd want hij was werkend opgeborgen.
Daarom maar alle asjes en tandwielen gedemonteerd en goed schoongemaakt. Ik denk dat er voor 100 jaar stof en oude olie uitkwam. Weer gemonteerd en warempel de motor draaide weer. Mooi dat was opgelost, nu nog even de loc uit elkaar halen zodat ik nieuwe draden voor de stroomafname en de verlichting kon plaatsen.
Wat schets mijn verbazing? Er zat een soort prehistorische schakeling voor een rook generator in (wat bij nader inzien een omschakel unit voor wisselstroom bleek te zijn, het grijze blokje is een gelijkrichter) en ieder spoor van verlichting of aansluitpunten ontbrak. Toen wist ik het zeker, dit was niet de locomotief die ik heb zien rijden maar een of ander misbaksel. Ik ben dus genept. 🙂
Het goede nieuws is dat de motor inmiddels weer lekker draait en ik verder kan met digitaliseren. De verlichting kan ik wel oplossen met wat ledjes, een weerstand en wat krimpkous.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.