In 1979 ben ik gaan samenwonen met mijn toenmalige vriendin. Haar appartement lag recht tegenover de grootste speelgoedwinkel van Amsterdam, namelijk Boon op de Heiligeweg. Dus liep ik daar iedere dag langs een etalage met modeltreinen. Op een gegeven moment maar wat boekjes gekocht en mezelf ingelezen, besloten in verband met de ruimte en mogelijkheden om voor N spoor te gaan. Ten eerste door het formaat en ten tweede door de mooie geballaste rails van Fleischmann Picolo, en de wissels waren wat slanker dan die van Minitrix. Van Arnold N spoor had ik toen nog nooit gehoord.

In ons appartement begonnen met een baan te maken op een plaat spaanplaat van 122 x 244, aangezien hij los op de vloer kwam te liggen kon ik er van alle kanten makkelijk bij komen. Een startset, wat extra wissels en flex spoor gekocht, dus ik kon beginnen met een baantje te maken. Natuurlijk volledig analoog. Zo kon ik beginnen met een dubbelsporige baan wat treintjes te laten rijden. Omdat een trafo ongeveer net zo veel koste als een complete startset maar een extra startset erbij gekocht zo kon ik twee treinen onafhankelijk van elkaar laten rijden.

In de loop van de jaren zo nog wat extra rail, wissels, locomotieven en wagons erbij verzameld. Ook ontdekt dat je goedkoper ook tweede hands spullen kon aanschaffen, meestal items die door inruil waren verkregen. Er waren verschillende zaken in Amsterdam waar dat kon, Hobbyland in de Zocherstraat, Het treinenhuis in de Bilderdijkstraat, Boon op de Heiligeweg en de Ceintuurbaan en als laatste een zaak op de Da Costakade waarvan ik de naam niet meer weet. Dat scheelde een boel in de aanschaf en waren over het algemeen nette artikelen.

En toen kwam in 1987 het moment van de verhuizing, we zouden gaan verhuizen naar de Rivierenbuurt in Amsterdam Zuid, naar een benedenwoning met een kelder! Daar zou ik een mooie baan kunnen gaan maken. De kelder was ongeveer 3 x 5 meter groot en er was overal voldoende stahoogte, zelfs voor mijn persoontje met 2 meter lengte. Dus er kon begonnen worden met plannen maken voor een L vormige baan van 3 x 5 meter en circa 1 meter breed. Het zou een baan worden volgens de open frame methode, dus een frame van houten latten en op de plekken waar rail moet komen plaatmateriaal. Na eindelijk een goed plan gemaakt te hebben (een dubbelsporige hoofdlijn met een aftakkende zijlijn, begonnen met bouwen. Stevige L profielen langs de muur gemaakt waar de baan op zou komen te rusten en aan de voorkant poten van houten 2×2 tjes.