Zoals de meeste mensen ben ook ik met de modelspoor hobby in aanraking gekomen door een Sinterklaas of verjaardagscadeau. Ik weet niet meer precies wanneer ik mijn eerste Fleischmann treinbaan heb gekregen maar het zal zo rond 1964 geweest zijn. Ik woonde in ieder geval nog in hetzelfde huis als mijn oma in de Jacob Catsstraat te Delft. Toen ik in 1966 verhuisde naar Amsterdam is de treinbaan ook meegekomen.

Het was een startset van Fleischmann met een groene of blauwe locomotief met ronde raampjes aan de zijkant, een aantal wagons, een railovaal en een transformator. Ik heb in de oude Fleischmann catalogi lopen zoeken maar kan deze set niet terug vinden.

Wat ik wel nog weet is dat het allemaal op de eettafel paste. Mijn moeder knutselde de huisjes in elkaar en ik mocht overal mee spelen. Dus het was vaak de treinbaan opbouwen, even spelen en dan weer afbreken omdat de tafel ook voor andere dingen gebruikt moest worden.

Later voor een verjaardag er een rode diesellocomotief (Fleischmann 4225) bijgekregen, wat wagonnetjes, een tunnel, extra rails en wissels. Toen ik wat ouder was geworden kwam ik er achter dat de rails van de HEMA treinen ook op Fleischmann rails paste, dat was vooral prettig voor de aanschaf van wissels omdat deze een flink stuk goedkoper waren. Dus op zaterdag regelmatig met mijn zakgeld op de fiets gesprongen om bij de Hema weer wat extra rails aan te schaffen.

De baan werd vaak op de vloer in de gang of in de slaapkamer uitgelegd. En werd dan ook uitgebreid met huisjes van Lego, Airfix soldaatjes (andere schaal) en allerlei militaire voertuigen.

Maar je wordt ouder en je interesses gaan naar andere dingen (brommers, meisjes en sigaretten) dus alles maar verkocht aan een zoon van een oude buurman van mijn vader waar we nog contact mee hadden. En zo is alles voor 15 gulden van eigenaar gewisseld en naar Lelystad verhuisd. En dat was het einde van het eerste modelspoor avontuur.